Only 5 months lefts

Etter en vellykket tur til Ecuador… Eller nesten vellykket. Tame nektet å sjekke oss inn på flyet tilbake til Bogotá før vi kunne vise at vi skulle reise fra Colombia en gang i fremtiden. Vi hadde ikke det problemet da vi reiste til Colombia første gangen, så vi endte opp med å kjøpe noen relativ billige flybilletter til Aruba… Så da skal vi til Aruba en tur. Vi reiser faktisk 14.februar.

Tilbake til det som var vellykket med Ecuador. Første stopp var Quito. Selv om byen ikke ligger så mye høyere enn Bogotá, så kjente vi høydeforskjellen. Littegranne tyngre å gå oppover (noen av gatene i Quito er ganske bratte). Å besøke Mitad del mundo sto på «to-do» lista vår. Helt siden jeg var liten har jeg ønsket å besøke midten av verden. Pappa kom en gang hjem med en lite statue av monumentet som man finner på ekvator, og endelig fikk jeg dratt dit selv! Jeg tok noe som virker som en trillion bilder og oppdaterte snapchat litt for hyppig, men det var en kul opplevelse. En fot på nordlige halvkule, og en fot på den sørlige halvkule. Det er ikke hver dag man kan gjøre det. Inne i monumentet er det et museum om stedet, pluss en etasje med eksperimenter. Ting oppfører seg ikke som «normalt» når man står på midten av planeten.

20180114_122842

Veien til midten av verden

20180114_123457

Grilla cuy – marsvin er en delikatesse i Ecuador

20180114_132937

20180114_135721

Mitad del mundo

20180114_141007

20180114_143725

Having the time of my life

Vi tok også en tur til et annet sted, Museo Templo del Sol Pintor Ortega Maila. Det er et stort bygg utført i stein som fungerer som et slags museum og atelier for kunstneren Ortega Maila. Museet er vie til kunnskapet og tradisjonene urbefolkningen hadde. Vi fikk en fin omvisning om ritualer, guder og skikker som ble brukt før spanjolerne og inkaene tok over. Vi fikk innføring i hvordan steiner ble brukt til å gjennopprette balansen i kroppen og hvordan eteriske oljer ble brukt. Tilslutt fikk vi en kopp rykende varm coca-te. Det skal visst hjelpe mot ubehag ved høyden, men vi merket ikke noe.

I Quito har de TeleferiQo – en taubane, el slags skiheis opp til et utkikkssted hele 4000 moh. Derfra kan kan man ta en gåtur opp Pichincha. Vår plan var å gjøre det, men vi hadde ikke planlagt det så godt. Da vi kom frem til stasjonen stod det en rekke anbefalinger som vi ikke hadde fått med oss. Som f.eks at man IKKE bør starte på turen etter kl. 11. Vi var der rundt halv ett… Det var litt kaldt og ganske tåkete da vi gikk av på endestasjonen. Den fine utsikten man får over byen var bare å glemme. Vi surra litt rundt og starta å gå. Tåka la ganske tett. Etter en stund begynte det å regne lett. For hver meter opp regnet det bare mer og mer. Etterhvert regnet det ganske mye. Regnet gikk så over til hagel. Vinden økte også. Vi kom opp til et radiotårn. Da var vi nesten gjennomvåte, så vi bestemte oss for å snu. Det er nok den klokeste avgjørelsen vi tok den dagen. Det begynte å tordne. Det hørtes ganske høyt. Så kom lynet. Det lyna flere ganger, og jeg ble gaaaaanske engstelig. På skiltene vi så tidligere stod det at man skulle ikke undervurdere været. Det gjordet kanskje vi… Og skulle det begynne å lyne, skulle man holde seg så nærme bakken som mulig. Det var ikke så lett. Vi gikk i konstant nedoverbakke fra radiotårnet og til stasjonen. Vi ble heldigvis ikke truffet av lynet, men vi var gjennomvåte og kalde.

20180115_12384920180115_142728

Dagen etter vårt våte eventyr dro vi til Cotopaxi med BikingDutchman. Cotopaxi er verdens mest høyeste aktive vulkan. Enkelte tøffe sjeler bestiger vulkanen, men vi nøyde oss med å komme 4500 meter over havet med bil for å sykle ned. Det var litt av en opplevelse. Jeg har aldri bedrevet noen form for ekstreme aktiviteter. Det å skulle sykle ned en uasfaltert, grusete, gjørmete vei var en litt skremmende tanke. Men det stoppet meg ikke. Det må være den mest humpete turen noensinne. Etter å ha sykla på veien, skulle vi sykle i terrenget bortover. Gress, gruss og uendelig mange steiner. Offroad sykling har aldri vært i nærheten å stå på en lite over ting jeg vil gjøre. Jan, nederleneren som driver selskapet var med på turen. Mannen er 63 år gammel og har holdt på i nesten 26 år. Han var en god guide, og å få sykle med han var både gøyalt og hyggelig. På vei ned syklet vi over et rolig og fint landskap. Vi fikk besøk av noen kuer og villhester på deler av strekninga.

20180116_11120120180116_123414

Etter å ha sett oss litt rundt i gamlebyen en siste dagen i Quito tok vi drosje til flyplassen. Neste stopp var Guayaquil – en kystby. Vi hadde 2 dager i Ecuadors største by, og vi rakk å gjøre en del ting. Malecon 2000 er strandpromenaden, og den er ganske lang. Folk bruker den til å jogge, se på de fine lysene fra pariserhjulet, spise, drikke og kose seg. På kvelden våknet horder av gresshopper til live. Det var ganske sjukt. De fløy overalt, og de landa ofte på folk. Ikke fult så gøy.

20180115_175009

Quito

20180117_11361020180117_114501

20180117_134234

La Ronda

20180117_135720

Vi rakk å ta oss en tur opp til fyret. Det ligger på toppen av en ås med mange fargerike bygninger. Gresshoppene hadde også inntatt fyre. I trapperommet i selve fyret var de første trappetrinnene og porten full av gresshopper. De lagde en nokså imponerende støy takket være ekkoet i trapperommet. Vi klarte å komme oss forbi de små vaktene og opp til toppen for å se Guayaquil fra høyden. På vei ned tok vi en pause for å smøre oss med solkrem og en is. Sola var drepende varm. Samme dag tok vi turen til Iguanaparken. Det sier seg selv hva parken har å by på – iguaner. Det var utrolig mange iguaner der! Store og små iguaner i alle kriker og kroker. Der var i buskene, oppe i trærne, i vannet og under benkene. I tillegg var det noen søte skilpadder der. De holdt til på en «øy» i vannet. Selv om det stod flere skilt om at man ikke skulle mate dyrene, så var det flere som gjorde nettopp det (ikke vi). De ble for det meste fora med salatblader enkelte stod og solgte. Andre mata duene, og de flokka seg rundt maten. Duene var ikke redde, og stod på hodet, skulder og armer. Iguanene brydde seg lite om de ivrige duene som både stod og gikk over ryggene på dem. Syke greier.

20180117_20574320180118_12273120180118_12524020180118_14531420180118_150044

20180118_201307

Krabbe er populært i Guayaquil

Olón og Puerto Lopez venta på oss etter en Guayaquil. I Olón tok Lars et surfekurs , mens jeg bada og solte meg. Vi gjorde nesten det samme i Puerto Lopez, men der hadde vi flere dager på oss. Vi tok turen til Isla de la Plata, eller Poor mans galapagos som det også kalles. Vi var en gjeng på nesten 20 turister som tok båten ut. Målet var å se på blue footed boobies, eller blåfotsule som de heter på norsk. Det er noen spesielle fugler med bå føtter. Det ble også litt snorkling etter lunjs. Det var ganske gøy. Det var mange flere fisker der enn da vi dykka i Taganga. Det var utrolig å se alle fargene og stimene av fisk som var overalt.

20180122_110637

Vi ble møtt av et par havskilpadder da vi kom frem til øya

20180122_114521

20180122_120300

Blue footed boobies

20180122_125127

Stranda i Puerto Lopez var ikke så fin som den i Olón, men fra Puerto Lopez til Los Frailes var det ikke langt med buss. Det er en nasjonalpark som også har en fantastisk strand. Ikke bare bada vi og koste oss i sola, vi tok også turen opp til en liten høyde. Der så vi utover Stillehavet og stranda. Sol og strandliv er godt for kroppen og humøret. Det blir merkelig å skulle møte den norske vinteren igjen.

20180120_121320

20180122_174424

20180123_112746

Surfekongen

I går feira vi bursdagen til Lars. Hele 32 år har han tilbragt på denne jordkloden. Dagen gikk til å klatre, spise på El Corral, spise på Fusionario og spise litt kake på kvelden med Diego, Josefa og Gordo.

Om bare to dager stikker vi avgårde igjen. Turen går til San Andres, en colombiansk øy ute i Karibien