Tekniske problemer og en magisk elv

Rett etter at forrige innlegg ble publisert knakk festet på pc-skjermen. Det skyldtes nok at jeg en gang klarte å miste pc-en i gulvet da jeg lå i senga og skrev… Jaja. Slike ting skjer. Vi sendte pc-en inn til reparasjon.

Lars og jeg dro til La Macarena som ligger i Meta. Det ligger sør for Bogotá, i et området der det er gaaaaaaaaaaaaaaaaaanske varmt. Det skyller tidvis noen kraftige regnskurer over området, noe som egentlig bare var deilig.

Vi tilbrakte tre dager der, og hadde ett mål: Å besøke Caño Cristales. Det er en elv. Og den elven forvandles til en spektakulær fargepalett når det er høysesong. I elva finnes det noen alger som man til vanlig ikke ser så mye av. Men når regnsesongen slår inn over området og elva stiger, da kan man se algene.

20170914_095852

Vårt første møte med Caño Cristales

20170914_095955

«Rosa skyer» i vannet

Lars viser frem fargene i elva

Krystallklart vann og fine farger

Algene kan man se i form av forskjellige farger som rød, grønn, gul og blå. Det er den røde fargen man ser mest av, og den er i enkelte områder ganske sterk. På grunn av fargene blir elva ofte omtalt som regnbueelva eller elva med de fem fargene. Vannet er kystallklart, og med naturen rundt er det en fantastisk tur. Når algene kommer i kontakt med vannet «vokser» de, og i vannet ser det ut som rosa bobler eller skyer. Sesongen er fra juli til november, og vi var der 13. til 15.september.Vi kom på en fredag, og dro igjen på søndag.

Det var på lørdagen vi dro ut med en autorisert guide for å se på elva. Turen bestod i å ta en elvebåt eller kano langs elva Guaviare. Da vi gikk av båten ble vi møtt av representanter for nasjonalparken. Deres jobb er å påse at ingen turister tar med seg blant annet plast og spesielt solkrem inn i parken. På grunn av algene, er det ikke lov å smøre seg med verken solkrem eller insektmidler. Så vi gikk i turbukser og langermede t-skjorter for å beskytte oss mot sola og myggen. Det ble temmelig varmt. Vi ble så kjørt et stykke på en vei FARC lagde da de kontrollerte området. Deretter var det bare å gå. Vi gikk mye den dagen, men absolutt verdt hver dråpe med svette. Elva ligger i en nasjonalpark som heter Parque Nacional Natural Sierra de la Macarena, og er et vernet området. Parken består av ulike planter og dyr. Det er rikt på mineraler, og dessverre fines det selskaper som vil gjøre oljeutredning i nasjonalparken. Guiden viste oss noen svarte området på bakken, som er olje som kommer opp til overflaten. Forhåpentligvis klarer colombianske myndigheter å holde oljeselskapene på god avstand fra parken.

20170914_095844

Lars dynker capsen i vann. Måtte selv dynke hatten min i det kjølige vannet. Varmen var nesten uutholdelig

20170914_100109

20170914_100758IMG-20170914-WA0007

IMG-20170913-WA0000

Elva Guaviare

Elva består av en del sideelver, fine fosser og kulper som man kan bade vi. Dessverre fikk ikke vi muligheten til å bade i badekulpene. Vi kunne derimot kjøle oss ned i en foss. Vi gikk inn med klær og det hele. En utrolig deilig følelse. Guiden sa at området gikk igjennom en slags vår, noe som var uvanlig for perioden de var inne i. Det hadde vært lange perioder med sol, og elva hadde mistet mye av vannbestanden. Og etter en hel dag med stekende sol, var det deilig da det kom en regnskur da vi gikk tilbake.

20170914_10223020170914_10464820170914_13011120170914_130146

Selve byen er liten. Det tok oss i underkant av 5 minutter å ga fra «sentrum» og bort til flyplassen. Byen er organisert slik at kirken og parken rundt er hjertet av byen. Derfra kan man finne alt man måtte trenge å finne. Det er ganske typisk for landsbyene (pueblos) i Colombia. Vi trasket rundt, spiste is, drakk hjemmelagde juicer og spiste fisk fra elva Guaviare. Da vi reiste hjem møtte vi et stort reisefølge fra Cali på flyplassen. Cali er kjent for å være en salsaby, og de hadde selvfølgelig med seg en reisehøytaler. De spilte av en god del salsa – og ba de utenlands turistene opp til dans. Jeg slapp heldigvis, men en tysk dame og Lars slapp ikke unna. Det var en morsom og hyggelig avslutning på en fin helgetur

Obligatorisk kjærestebilde

Ødelagt pc-skjerm er ikke den eneste grunnen til at bloggen ikke har blitt oppdatert. Vi har tilbrakt to fine uker i Chocó. Mer om det senere.