Taganga

Bogotá har bragt mye kult med seg. Vi er her fortsatt, ettersom det er vår base. Transmillenio går nokså smertefritt for seg, det er mange butikker her og man kan nesten leve livet som man gjorde i Norge. Nå er jo Bogotá en mye større by enn Oslo, men her finner man alt man trenger og litt mer.

Vi har gjort vår første reise innad i Colombia. Turen gikk til Taganga, rett utenfor Santa Marta. Ettersom det er lavsesong for turister, var det ingen kostbar tur. Vi fant et helt OK hostel ikke så langt unna stranda. Etterhvert fant vi ut at aircondition er tingen. Ettersom Taganga ligger i Karibien, så er det nokså varmt og fuktig der. Det  ble noen strevsomme netter, men vi alt i alt gikk det bra med oss i varmen. Vi kom frem til Taganga etter at flyet var forsinka med over 5 timer og en liten tur innom Medellin da flyet ikke kunne lande i Santa Marta pga kraftig regn. Turen inn til Taganga gikk smertefritt for seg i en taxitur på snaue 30 min. Veien til Taganga hadde akkurat åpnet etter å ha vært stengt pga regnet, og taxien manøvrerte seg elegant forbi et tre som hadde havnet i veibanen. Det sies at veien inn til Taganga er fin, men en flott utsikt over havet… Vel. Vi kom frem i åttetiden og så ikke mer enn det frontlyktene på taxien klarte å lyse opp.

20170903_131843

Taganga fra høyden

Hensikten med turen var å dra innom et dykkersenter og ta et dykkerkurs. Lars fant frem en fint sted – Oceano Scuba. Der fullførte vi et tre dagers PADI open water dive course under ledelsen av Patricio. Vi lå litt etter på teorisiden ettersom vi egentlig skulle ha hente bøkene våre dagen vi kom, men det gjorde ingenting. Jeg var passe nervøs hele tiden, men vi hadde en fantastisk dykkerinstruktør som gjorde den praktiske delen til en lek. Kan ikke annet enn å stille meg bak de positive tilbakemeldingene og rosen Oceano har fått på TripAdvisor. Teorien besto av en bok pluss fem filmer med teori. Hver dag startet og sluttet med teori. Midten av hver dag bestod av to dykk med en lunsjpause mellom hvert dykk. Vi stakk innom et sted med en liten hytte på en høyde der vi spiste og slappet av (få ned nitrogennivået i kroppen). Der fikk vi besøk av to iguanaer! De var ganske artige, en stor og en liten. Begge var villige til å spise det de fikk rett ut av hendene våre. Det var tydelig at de kjente til at her tar dykkerfolka lunsjpause.

20170831_153658

Det fantastiske dykkersenteret, Osceano

20170902_105956

Lars er fornøyd

Digg med en dukkert i pausa

Vi fikk se mye av det livet som utspiller seg under havet  på de seks dykkene vi gjennomførte. Løvefisk (giftig), Dory (den blå fisken fra oppdrag Nemo), mange forskjellige fiskearter og koraller. Det var en utrolig opplevelse, og litt av et syn. Ekstra morsomt var det når det kom fiskestimer som svømte rundt oss. Både over og under oss var det liv og så mye å se. Dette ga mersmak på oss begge, så nå er det bare planlegge turer til steder vi kan dykke 🙂

20170902_105904

Denne karen venta tålmodig på en liten matbit

Kirsty tok kurset sammen med oss og Patricio var med som instruktør (divemaster in training)

Lars deler litt av lunsjen sin

Se, men ikke røre

Lunsjhytta vår

Etter tre intensive dager, hadde vi to dager på oss til å slappe av. Vi var nokså slitne begge to, men vi fikk gjort noe. Lars gikk opp i høyden for å geocache, mens jeg ventet i skyggen. Tanken på å lete etter en cach på et fjell i Karibien og i solsteika frista ikke for min del. Etter det dro vi til stranda for å sløve i skyggen og kjøle oss ned i vannet. Det var gaaaaanske digg. Vi kjøpte kokoslimonade (deiligste drikken som finnes i varmen) og rekeceviche, eller en form for det. Resten av oppholdet bestod av å hvile, drikke øl og spise god mat. Kan nok hende at vi tar turen tilbake hit.

20170831_165734

Fisk og annen deilig sjømat rett fra havet

20170831_181256

En av de fineste solnedgangene jeg har sett

20170903_121737

«Føler du deg ikke dårlig hvis du kaster søppel? Oppfør deg som hjemme!» Viktig å ta vare på naturen

20170904_124426

En gjeng med pelikaner. Den fineste flyplass utsikten ever

Tilbake i Bogotá er byen nesten snudd på hodet ettersom selveste paven er på besøk! Flere veier er stengt og sikkerheten er skjerpet de stedene paven skal besøke eller oppholde seg. Vi holder derfor en lav profil, og unngår turer til sentrum eller nord. Det er mer kaos i trafikken enn vanlig, og stappfulle busser og køer er ingen god kombo.